Zaterdag 14/09 om 20u

SINT-MAARTENSKERK
TOURINNES-LA-GROSSE

Metamorfoses

CONCERT VOOR PIANO EN ORKEST

Irina Lankova, piano
Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie

PROGRAMMA:

Richard Strauss Metamorphosen (1945)

Frédéric Chopin Pianoconcerto nr. 1 in e klein op.11 (1830)
Allegro maestoso
Romanze – Larghetto
Rondo – Vivace

Total duur: 1u15

Geschreven aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, drukken de Metamorphosen van Richard Strauss pijn en berusting uit, maar ook het idee van evolutie naar wijsheid door zelfkennis, geïnspireerd door de geschriften van Goethe:
Niemand zal zichzelf kennen,
Noch van zijn eigen ego scheiden;
Toch zoekt hij elke dag,
Wat uiterlijk eindelijk duidelijk is,
Wat hij is en wat hij was,
Wat hij kan en wat hij wenst.
(uit de Zahme Xenien (VII), 1827)

Het werk bestaat uit één doorlopend deel en omvat een uitgestrekt adagio met een meer turbulente middensectie. De metamorfoses hebben invloed op de toonsoorten en harmonieën van de zes goed herkenbare thema’s, waarvan de derde duidelijk verwijst naar de begrafenisstoet van Beethovens Derde Symfonie.

Vervolgens vinden we sereniteit en vreugde terug in het Eerste Concerto voor piano en orkest van Frédéric Chopin, met solopianiste Irina Lankova. Gecomponeerd in 1830, is dit een van de meest beroemde romantische concerti. De pianopartij wordt omlijst door een subtiel orkestraal kader, waarbij de transparantie van de textuur contrasteert met de harmonische rijkdom.

I think sometimes I am not a woman,
but the light that falls on this gate, on this ground.
I am the seasons,
I think sometimes, January, May, November;
the mud, the mist, the dawn.
Virginia Woolf, The Waves

Irina Lankova

Een unieke pianiste, zowel in haar diep expressieve interpretaties en in haar relevante programmakeuzes, als in haar persoonlijke manier om de werken met enkele luistersleutels te presenteren. Irina Lankova creëert gepassioneerde en poëtische concertervaringen. Gevestigde waarde op het internationale toneel, trad ze op in Carnegie Hall, Wigmore Hall, Salle Gaveau, Het Concertgebouw en op tal van festivals: Piano Folies, L’Esprit de piano, Sagra Musicale, enz.

Door de internationale pers beschreven als een pianiste met een “werkelijk poëtische aanslag” (The Independent) en een spel met “oneindig veel kleuren” (La Libre Belgique), speelt Irina Lankova Rachmaninoff, Scriabin en Chopin met dezelfde intuïtieve en authentieke aanpak. Haar opnames werden allemaal door internationale critici geprezen om hun “diepe gevoeligheid” (Pianist), “persoonlijke vertelling” (La Libre Belgique) en “grote oprechtheid” (Muziekeducatie).

Irina Lankova studeerde summa cum laude af aan de Gnessine School in Moskou en aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Ze kreeg les van de grote meesters van de Russische school, zoals Evgenij Mogilevsky, zelf een leerling van Heinrich Neuhaus, en kreeg later persoonlijk advies van Vladimir Ashkenazy. Als erfgename van de Russische school hecht ze het grootste belang aan de klankkwaliteit en frasering, en wordt ze erkend voor haar kleurrijke palet en de lyrische aard van haar interpretaties. 

Irina Lankova is artistiek directeur van het Max Festival.

 

Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie

Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie (ORCW, Koninklijk Kamerorkest van Wallonië) is het oudste Belgische kamerorkest en staat bekend om zijn uitmuntendheid. Het ensemble, opgericht in 1958 onder de naam Les Solistes de Bruxelles door violiste Lola Bobesco, werd omgedoopt tot Ensemble d’archets Eugène Ysaye en tenslotte tot Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Het werd gedirigeerd door violisten als Philippe Hirshhorn, Jean-Pierre Wallez, Georges Octors en Augustin Dumay. Pianist Frank Braley was van 2014 tot 2020 muzikaal leider. Sinds 2020 volgt Vahan Mardirossian hem op.

Het orkest is een vaste partner van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België. Naast talrijke uitvoeringen in België, in het Waalse Gewest – in het bijzonder in Bergen waar het zijn residentie heeft – en in Brussel (Palais des Beaux-Arts, Flagey), trad het ensemble op in gerenommeerde zalen en in het kader van gerenommeerde festivals zoals het Concertgebouw in Amsterdam, het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs, La Folle Journée in Nantes, het Festival in Menton, maar ook in verschillende culturele hoofdsteden.

De ORCW is een vaste gast op het Max Festival.

www.orcw.be