zaterdag 20/09 om 20u

SINT-MAARTENSKERK
TOURINNES-LA-GROSSE

Vreugdevol van Mozart tot Bartók

CONCERT VOOR KLARINET EN ORKEST
Orchestre Royal de Chambre de Wallonie
en Ronald Van Spaendonck

Programma: 

Wolfgang Amadeus Mozart, Klarinetconcerto in A, KV 622

Franz Schubert, Vijf Duitse dansen, D. 90

Astor Piazzolla, Grand tango (bewerking J.F. Molard)

Béla Bartók, Zes Roemeense dansen, Sz 56

Het Klarinetconcerto in A, KV 622 van Mozart, gecomponeerd in 1791, is een van zijn meest iconische werken. Het stuk werd geschreven in opdracht van klarinettist Anton Stadler en belicht de zachtheid, soepelheid en klankrijkdom van de klarinet, in een subtiele dialoog met het orkest. Vanaf het openingsdeel, het Adagio, spreekt de klarinet met een diepgevoelde melancholie en aangrijpende schoonheid. De finale (Allegro) barst los in een uitbundige, levendige vreugde. De perfecte balans tussen de virtuositeit van de solist en de eenheid met het orkest maakt van dit concerto een meesterwerk, een werk dat elegantie en emotie op onweerstaanbare wijze verenigt.

Het is geen zeldzaamheid dat klassieke componisten zich laten inspireren door de folkloristische tradities van hun land van herkomst, elk op geheel eigen wijze. In zijn Vijf Duitse dansen, D. 90, laat Schubert zich inspireren door de Germaanse volksdansen. Elk deeltje ademt een lichtheid en levendigheid die kenmerkend zijn voor de volksmuzikale traditie. Piazzolla, daarentegen, versmelt in zijn Grand Tango de ritmes en accenten van de Argentijnse tango met een verfijnde, klassiek opgebouwde muzikale taal. Het resultaat is een werk dat tegelijk de zinnelijkheid én de innerlijke spanning van dit populaire genre uitdrukt. Tot slot verwerkt Bartók in zijn Zes Roemeense dansen, Sz. 56, motieven uit de Roemeense volksmuziek in een klassiek raamwerk. Onregelmatige ritmes, vurige melodieën en rauwe energie worden getransformeerd door zijn meesterlijke orkestratie en harmonie.

Dit programma neemt ons mee langs muzikaal erfgoed van over de hele wereld, bruisend van energie en rijk aan kleur.

Ronald Van Spaendonck, klarinet

De internationaal gelauwerde klarinettist Ronald Van Spaendonck wordt beschouwd als een van de beste klarinettisten van zijn generatie. In 2000 werd hij geselecteerd als BBC New Generation Artist, wat hem uitnodigingen opleverde bij onder andere het BBC Scottish Symphony Orchestra, het BBC Philharmonic Orchestra en het BBC National Orchestra of Wales, voor de BBC Proms, in de Wigmore Hall in Londen en op het prestigieuze Internationaal Muziekfestival van Edinburgh. Ronald Van Spaendonck trad op in ’s werelds grootste concertzalen, onder meer met het Nationaal Orkest van België, het Filharmonisch Orkest van Luik, het Orchestre National de France, het Zürcher Symphonieorchester, het Filharmonisch Orkest van Luxemburg en het Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Tot zijn vele onderscheidingen behoren: laureaat van de European Youth Competition in Zürich, eerste prijs op het Internationaal TROMP Concours in Eindhoven en eerste prijs op het Internationaal Concours van Dos Hermanas. Hij is professor klarinet aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, aan Arts² in Bergen, aan de École Normale de Musique in Parijs en aan Musica Mundi.

Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie

Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie (ORCW, Koninklijk Kamerorkest van Wallonië) is het oudste Belgische kamerorkest en staat bekend om zijn uitmuntendheid. Het ensemble, opgericht in 1958 onder de naam Les Solistes de Bruxelles door violiste Lola Bobesco, werd omgedoopt tot Ensemble d’archets Eugène Ysaye en tenslotte tot Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Het werd gedirigeerd door violisten als Philippe Hirshhorn, Jean-Pierre Wallez, Georges Octors en Augustin Dumay. Pianist Frank Braley was van 2014 tot 2020 muzikaal leider. Sinds 2020 volgt Vahan Mardirossian hem op.

Het orkest is een vaste partner van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België. Naast talrijke uitvoeringen in België, in het Waalse Gewest – in het bijzonder in Bergen waar het zijn residentie heeft – en in Brussel (Palais des Beaux-Arts, Flagey), trad het ensemble op in gerenommeerde zalen en in het kader van gerenommeerde festivals zoals het Concertgebouw in Amsterdam, het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs, La Folle Journée in Nantes, het Festival in Menton, maar ook in verschillende culturele hoofdsteden.

De ORCW is een vaste gast op het Max Festival.

www.orcw.be

Jean-Frédéric Molard, soloviolist

Jean-Frédéric Molard, geboren in Pau in 1975, begon zijn vioolopleiding bij zijn vader aan het Conservatorium van Tours. Van 1990 tot 1994 studeerde hij aan het Conservatoire Supérieur van Parijs. In 1994 werd hij toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij al in zijn eerste jaar de eerste prijs voor viool behaalde. In 1999 volgden zijn hogere diploma’s voor viool (met onderscheiding) en kamermuziek (met grote onderscheiding). Hij vervolmaakte zich tijdens masterclasses bij onder andere het Alban Berg-kwartet, het Parisii-kwartet en de Hongaarse violist György Pauk. Sinds 1998 maakt hij deel uit van het Orchestre de Chambre de Wallonie, waar hij sinds 2023 de rol van concertmeester vervult. Jean-Frédéric Molard bespeelt een viool gebouwd door Jean-Baptiste Vuillaume uit 1840.