VRIJDAG 15 september, 20U

SINT-MAARTENSKERK
TOURINNES-LA-GROSSE

stabat mater

CONCERT MET VOCALE MUZIEK

 

Julie Gebhart, sopraan
Naomi Couquet, mezzo-sopraan
Orchestre Royal de chambre de Wallonie onder leiding van Giancarlo De Lorenzo
Tweetalige inleiding door musicologe Els Vanvolsem

ProgrammA

Het emblematische Stabat Mater van Pergolesi en de mooiste melodieën van J.S. Bach (Erbarme dich, Aria op de G-snaar) vormen de kern van dit barokprogramma; een onvergetelijke muzikale ervaring vol diepgang. 

Giovanni Battista Pergolesi  Stabat Mater in f (1736)
Francesco Durante Concerto No.1 in f (1730-40)
Johann Sebastian Bach Erbarme dich (Matteüspassie, BWV 244, 1727)
Johann Sebastian Bach Aria op de solsnaar (uit het 2e deel van de 3e orkestsuite in D, BWV 1068, 1738)

 

Giovanni Battista Pergolesi kreeg in 1736 de opdracht om het Stabat Mater van Alessandro Scarlatti, dat in Napels elke Goede Vrijdag werd gezongen, te vervangen. Op 26-jarige leeftijd, tijdens de laatste dagen van zijn leven, schreef hij dit meesterwerk en overleed kort nadien aan tuberculose.

De tekst van het Stabat Mater vertelt het aangrijpende moment waarop de moeder getuige is van de kruisiging en de doodsstrijd van haar zoon; een gedicht over pijn, tranen, ontroostbaar verdriet en de hoop op eeuwig leven.

Pergolesi vertaalde dit in fa klein, een toonaard die in de barok werd geassocieerd met diepe melancholie en lijden. In een fijngevoelige expressie laat hij de melodieën soepel het ritme van de tekst volgen. Het openingsdeel maakt de pijn voelbaar door tegen elkaar schurende tonen. Filosoof Jean-Jacques Rousseau noemde dit deel:”het meest volmaakte en ontroerende duet dat ooit uit de pen van een componist is gevloeid”.

Pergolesi’s leermeester was Francesco Durante, een pionier van de galante stijl. Zijn eerste concerto voor strijkers is een spetterend klankfeest met snel wisselende contrasten, kleurrijke harmonieën en levendige melodieën. Durante combineerde de contrapuntische stijl van Bach met het joie de vivre van de Napoliaanse school.

Een van Johann Sebastian Bach’s meest ontroerende aria’s is Erbarme dich uit de Mattheüspassie, waarin Petrus zijn diepe droefheid uit en om genade smeekt na driemaal te hebben ontkend dat hij Jesus kende. In diezelfde serene en introspectieve sfeer wordt de avond afgesloten met de tijdloze schoonheid van Bach’s melodie op één snaar in de aria uit zijn 3e orkestsuite.

Duur van het concert: 1u15.

Het concert is VOLZET. We bieden u de mogelijkheid om u in te schrijven op de wachtlijst voor het geval er op het laatste moment plaatsen vrijkomen: info@maxfestival.be of om te reserveren voor andere concerten van het festival: https://www.maxfestival.be/nl/programma-2023/ 

Julie Gebhart

Van 2018 tot 2021 is Julie Gebhart artieste in residentie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth onder leiding van José van Dam en Sophie Koch. Ze zingt daar de rol van Pamina in de opera “Die Zauberflöte” van Mozart in België en ook in het Grand Théâtre van de stad Luxemburg. Aangenomen door de Koninklijke Opera van Wallonië, vertolkte Julie de rol van Assepoester van Pauline Viardot in 2018, evenals de rol van Amor in de opera Orpheus en Eurydice van Gluck in de Berlioz-versie in 2019. Deze laatste productie zal worden opgevoerd in februari en maart 2024 in de Opera van Caen, het Paleis van Versailles en de Opera van Luxemburg.

Julie geeft recitals en concerten met tal van orkesten in prestigieuze zalen zoals Flagey, Bozar (Brussel), Arsonic (Mons), het Auditorium van UNESCO, de Cortotzaal (Parijs), de Boulezzaal (Berlijn), het Royal Festival Hall-podium (Londen), het Amfitheater van Catamarca (Argentinië), het Amfitheater van Apeldoorn (Nederland), de Hofburg (Wenen) en recentelijk in het Opera House van Caïro in Egypte.

De Franstalige klassieke radiozender Musiq’ 3 koos haar uit om Belgïe te vertegenwoordigen op de wedstrijd ‘Prix Jeune Soliste’ van les Médias Francophones Publics, waar ze de publieksprijs wegkaapte. Julie mocht de tweede prijs van het concours Flame in Parijs in ontvangst nemen, alsook de eerste prijs van de Internationale Lied-wedstrijd Cobelli in Italïe met haar Partner-pianist Pablo Matias Becerra. 

www.juliegebhart.com

Naomi Couquet

Mezzosopraan, componiste en actrice Naomi Couquet richtte zich op zang en behaalde in 2015 haar Diplôme d’Études Musicales in operazang, waarna ze haar opleiding voortzette aan de prestigieuze Muziekkapel Koningin Elisabeth.

Sindsdien heeft ze verschillende rollen vertolkt op het podium, gewaardeerd om haar podiumprésence en haar schitterend lichte mezzosopraantimbre (het Kind in Ravels L’Enfant et les Sortilèges, de Tweede Dame in Mozarts De Toverfluit, Agathe in Les Mousquetaires au Couvent van Varney, Yniold in Pelléas et Mélisande van Debussy, Oreste in La Belle Hélène van Offenbach…). Naomi zingt ook in ander repertoire: kamermuziekrecitals (BOZAR Sundays, Max Festival, Music Chapel Festival in Flagey enz.), religieuze muziek (Le Concert d’Anvers) en jeugdvoorstellingen (Cie Artichoke), en ze werkt regelmatig samen met vooraanstaande ensembles zoals Les Métaboles en het koor van Radio France.

Opgeleid in het Théâtre aux Cours Florent, behaalde Naomi haar master in moderne literatuur aan de Sorbonne-Nouvelle met de hoogste onderscheiding. Ze richt zich graag op hedendaagse muziek en is auteur en uitvoerder voor de groep Ciel Bleu d’Orage, opgericht met Marc de Pierrefeu. Naomi houdt ervan om unieke projecten met diverse inspiraties te bedenken en voor te stellen.

http://naomicouquet.com

Giancarlo De Lorenzo

Dirigent Giancarlo De Lorenzo is sinds 1992 artistiek leider van het Vox Auræ Orchestra, van de muziekseizoenen in Brescia en werkte samen met grote solisten in tal van concerten en projecten.

Hij heeft herhaaldelijk het Symfonieorkest van Abruzzo, het Symfonieorkest van Sassari, het Europa Philharmonie Orkest van Magdeburg, het Symfonieorkest van Wroclaw, het Symfonieorkest van Kiev, het Orkest van de Hermitage van Sint-Petersburg, het Barokensemble van Helsinki, I Virtuosi Italiani en het koor La Season Armonica gedirigeerd.

Voor het platenlabel Agorà uit Milaan neemt hij alle symfonieën voor strijkers van F. Durante op en een cd gewijd aan pianoconcerten en orkest van W.A. Mozart.

Hij bekleedt sinds 2023 de functie van artistiek directeur en chef-dirigent van het Orkest van het Teatro Olimpico in Vicenza.

Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie

Het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie (ORCW, Koninklijk Kamerorkest van Wallonië) is het oudste Belgische kamerorkest en staat bekend om zijn uitmuntendheid.

Het ensemble, opgericht in 1958 onder de naam Les Solistes de Bruxelles door violiste Lola Bobesco, werd omgedoopt tot Ensemble d’archets Eugène Ysaye en tenslotte tot Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Het werd gedirigeerd door violisten als Philippe Hirshhorn, Jean-Pierre Wallez, Georges Octors en Augustin Dumay. Pianist Frank Braley was van 2014 tot 2020 muzikaal leider. Sinds 2020 volgt Vahan Mardirossian hem op.

Het orkest is een vaste partner van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België. Naast talrijke uitvoeringen in België, in het Waalse Gewest – in het bijzonder in Bergen waar het zijn residentie heeft – en in Brussel (Palais des Beaux-Arts, Flagey), trad het ensemble op in gerenommeerde zalen en in het kader van gerenommeerde festivals zoals het Concertgebouw in Amsterdam, het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs, La Folle Journée in Nantes, het Festival in Menton, maar ook in verschillende culturele hoofdsteden.

De ORCW is een vaste gast op het Max Festival.

https://nl.orcw.be